Mikko Ruokojoki ja Pekka Vuorela
18.09.2025 Kirjoittaja Innolink

Muuta tutkittu tieto toiminnaksi

Tutkittu tieto ei yksin riitä, vaan sen pitää myös muuttua päätöksenteoksi ja toiminnaksi. Tämä on edelleen haaste monessa organisaatiossa. Innolinkin uusi tekoälypohjainen tutkimusalusta auttaa organisaatioita vastaamaan haasteeseen. Alustan avulla voidaan synnyttää tarkkaa, kattavaa ja yksityiskohtaista tietoa organisaatiosta ja sen sisäisistä vuorovaikutussuhteista, ja muuttaa tieto tehokkaasti toiminnaksi. 

Askeleen edellä

Uusi tutkimusalusta sai alkunsa nimenomaan henkilöstökokemuksen mittaamisesta. Ideana oli tietää reaaliajassa, mitä henkilöstölle kuuluu.

– Organisaatioiden suuri haaste ei ole pelkästään tietää, miten henkilöstö todella voi, vaan ymmärtää, mikä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin yhteys on yrityksen menestykselle. Organisaation kasvaessa siitä tulee usein vaikeampaa, sanoo alustan kehittäjä Mikko Ruokojoki.

Nyt alustan mahdollisuudet ovat siirtyneet uudelle tasolle. Henkilöstön hyvinvoinnin lisäksi voidaan tutkia mm. asiakkaiden kokemusta ja markkinan tapahtumia – ja näiden suhdetta toisiinsa.

–Tutkimusalustan avulla saat kaiken tiedon samaan paikkaan, Ruokojoki sanoo.

Alustalla on jo yli 100 000 käyttäjää, ja sille kirjattiin viime vuoden aikana jo yli 3 000 000 vastausta. Valtavia tietomääriä analysoidaan tekoälyn avulla, ja alustan tekoälyagenttien avulla haasteet voidaan tunnistaa ennen kuin ne konkretisoituvat ongelmiksi.

– Kykenemme jatkossa yhdistämään markkinassa, asiakkaissa ja henkilöstöpuolella tapahtuvat asiat yhä tehokkaammin toisiinsa. Tämä kolminaisuus tuottaa menestyksen reseptin. Tietoa ei pidetä siiloissa, vaan tutkitaan ja seurataan reaaliajassa ja johdetaan tiedon päältä kaikista näkökulmista samanaikaisesti, visioi Pekka Vuorela, Go On Groupin toimitusjohtaja. Tutkimusyhtiö Innolink tuli osaksi Go On Groupia vuonna 2024.

Innolinkin globaalin selvityksen mukaan trendi on havaittavissa myös muilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa.

– Trendi siirtyy yksittäisistä touchpointeista kokonaisuuksiin. Kun ennen puhuttiin esimerkiksi eNPS:stä tai työnantajamielikuvasta, tulevaisuudessa puhutaan entistä enemmän urapoluista ja tuottavuudesta. Siis laajemmista kokonaisuuksista, mutta samalla äärimmäisen konkreettisista asioista, joilla on yleensä suora kaupallinen korrelaatio, Vuorela alleviivaa.

Tiedosta tekoihin

Innolinkin uusi tutkimusalusta eroaa monista muista tutkimusalustoista myös yksityiskohtaisuuden ja henkilökohtaisuuden osalta. Se tarjoaa konkreettisia toimintaohjeita käyttäjälleen.

– Toimintamalli muuttuu aika paljon. Enää ei kysellä asioita, mitkä sinua ei työtehtäväsi osalta kiinnosta, vaan parhaassa tapauksessa voit kysyä mitä sinun kannattaisi tehdä, Ruokojoki kertoo.

Tekoäly analysoi ja yhdistelee tietoa, tuottaen organisaatiolle sekä jokaiselle vastaajalle yhteenvedon tuloksista suosituksineen ja kehityskohteineen. Alustalle voi myös kirjata esimerkiksi konkreettisia kehitystoimenpiteitä, joiden toteutumista alusta seuraa puolestasi.

– Me emme tarjoile tilastoja massalle, vaan tietoa, joka mahdollistaa tarkemman ymmärryksen ja toimenpiteet. Jos olet vaikkapa ison organisaation toimialan johtaja, alusta voi antaa sinulle juuri sinun vastuidesi mukaisen analyysin siitä, miltä tilanne näyttää, miten alaisesti voivat ja miten organisaatiosi on kehittynyt, Ruokojoki sanoo.

Innolink on suurin suomalainen tutkimustalo, joka tekee yli 1000 markkinatutkimusta vuodessa. Nyt, kun tekoälyteknologia yhdistetään Innolinkin laajaan tutkimusosaamiseen, pystytään jokaiselle asiakkaalle tarjoamaan entistä parempia työkaluja sekä itsensä että organisaationsa tehokkaaseen kehittämiseen.

– Tekoälyn avulla kykenemme muodostamaan entistä tarkempaa analyysia, käsittelemään valtavia tietomassoja ja ennen kaikkea vastaamaan asiakkaidemme tärkeimpään tarpeeseen: siihen, että tutkittu tieto muuttuu toiminnaksi ja taloudelliseksi kasvuksi, Vuorela iloitsee.

 

Ota yhteyttä ja jutellaan lisää

Juha JärviJuha Järvi

Myyntijohtaja, Innolink

juha.jarvi@innolink.fi

+358 44 723 3712